A Vértes Volán Zrt. Tatabánya és Tata mellett további tizennyolc megyebeli kistelepülésen tette le a jövő közösségi közlekedésének alapjait, köszönhetően az új utastájékoztató és forgalomirányítási rendszer kiépítésének.
A projektzáró rendezvényen részt vett dr. Völner Pál, az infrastruktúráért felelős államtitkár is. A mintegy 320 millió forintos beruházás pályázati pénzből valósult meg. Az országban elsőként a Vértes Volánnál működnek egy rendszerben a megállóhelyi tájékoztatóoszlopok, az autóbuszok fedélzeti kijelzői és a forgalomirányítást segítő központ.
A projektzáró rendezvényre a Vértes Volán Zrt. központjából autóbusszal érkeztek a vendégek a tatabányai Árpád térre Németh Tamás, a közlekedési társaság vezérigazgatójának kíséretében. Többek között dr. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár, Czunyiné dr. Bertalan Judit kormánymegbízott, Schmidt Csaba, Tatabánya polgármestere, valamint Horváthy Lóránt Tata alpolgármestere. Mivel a rendszert török cég építette ki, így a török nagykövetség kereskedelmi tanácsosa, Ervim Demirci Soranlar asszony is részt vett az ünnepségen.
Sokan megcsodálták a totemoszlophoz hasonlító digitális menetrend tájékoztatót a buszmegállóban. A gombok nyomogatására kellemes női hang volt a válasz, és „készségesen” sorolta az autóbuszok haladását, érkezésük időpontjait, de a jól látható feliratok is sokoldalú információt nyújtanak.
Dr. Völner Pál bevezetőjében utalt arra, hogy ez a beruházás azt bizonyítja, nem öncélú korszerűsítésről van szó, hanem a köz érdekében történő fejlesztésről. A buszmegállókban található berendezések megkönnyítik az akadályoztatottak tájékozódását, valós idejű informálódását.
– A Vértes Volán markáns elképzelései előrevetítik, hogy a cég miként kívánja teljesíteni küldetését – emelte ki az államtitkár. – Pályázati támogatással, az Új Széchenyi Terv keretében már a jövőbe mutató összetett fejlesztés valósult meg.
Czunyiné dr. Bertalan Judit szerint a közösségi közlekedés jelentős állomásáról beszélhetünk, amikor tervezhetővé válik a közlekedés.
Schmidt Csaba polgármestertől hangsúlyozta, hogy a jelenlegi fejlesztéssel az elektronikus forgalomirányítás feltételei, és a fogyatékkal élő emberek igényeire is tekintettel lévő utastájékoztatási-rendszer valósult meg, illetve hatékonyabbá vált a helyi és helyközi közlekedés összehangolása.
– Tatán kiemelten alacsony az autóbuszok átlagéletkora, és erre büszkék vagyunk. Városunkban hét kiemelt forgalmi csomópontban van elhelyezve totemoszlop, de a Vértes Volán Zrt-nek köszönhetően, a fejlesztés keretében fel lett újítva a felső-tatai Fellner Jakab úti autóbusz-forduló is – mondta Horváthy Lóránt, aki még kiemelte, hogy Tatán már tervezik az intermodális központ megépítését, amelynek köszönhetően egy helyre kerülhet a vasútállomás, valamint az autóbuszjáratok végállomása. Emellett hosszú távú tervek között szerepel, hogy elektromos buszok közlekedjenek majd a városban.
– A fejlesztésben húsz település érintett, valamint száznyolc dinamikus utastájékoztatási rendszerben fejlesztett autóbuszt és ötvenkét megállót jelent, amely 1937 négyzetméternyi zöldterület fejlesztésével járt – tudtuk meg Németh Tamás vezérigazgatótól. – A főbb átszállási pontokon GPS alapú rendszer telepítésével az autóbuszok mozgását, várható érkezési idejét az utasok is követni tudják a nagy forgalmú megállóhelyeken. A járműveken utazók pedig kijelzőn kapnak tájékoztatást arról, hogy a menetrendhez képest milyen ütemben haladnak, illetve a csatlakozásokról is információkkal szolgál számukra a rendszer – ismertette Németh Tamás.
Péntek Sándor
Valós idejű forgalomirányítási- és utastájékoztató rendszer kezdi meg működését |
Az országban egyedülállóan, összetett rendszerben működik az a fejlesztés, amely lehetővé teszi az autóbuszok valós idejű forgalomirányítását. A Vértes Volán Zrt., Tatabánya, Tata, és további 18 kistelepülés együtt tette le a jövő közösségi közlekedésének alapjait, összesen 320 millió forintos beruházással. A rendszer egy-egy eleme már működik más Volán társaságnál. A megállóhelyi totemoszlopok, az autóbuszok fedélzeti kijelzői és a forgalomirányítást segítő központ együttesen egy gyártótól (Kenkart) Komárom-Esztergom megyében áll szolgálatba elsőként az országban. Az utastájékoztató és forgalomirányítási rendszer kiépítése a napokban fejeződött be. A rendszer eszközeinek összehangolását már „élesben”, a gyakorlatban folytatják le a szakemberek. A KDOP-4.2.3/09-2010-0002 jelű pályázat támogatásával összetett fejlesztés valósult meg. Kialakultak az elektronikus forgalomirányítás feltételei, modern, a fogyatékkal élő emberek igényeire is tekintettel lévő utastájékoztatási-rendszer valósult meg, illetve hatékonyabbá vált a helyi és helyközi közlekedés összehangolása. A közlekedési társaság a projekt keretében átszálló decentrumot épített Tatabányán, melyhez a város díjtalanul biztosított területet, és felújította a korábban korszerűtlensége miatt nem használt tatai Fellner úti buszfordulót. Az elsődleges cél, hogy kiszámíthatóbb, a mai kor igényeihez sokkal inkább alkalmazkodó szolgáltatást vehessen igénybe az érintett utazóközönség. Tata és Tatabánya, valamint a hozzájuk tartozó 18 település (korábban kistérségek) közlekedése a szolgáltató megyei járatainak több mint felét teszi ki. A települések, ahová totemoszlopok kerültek ki a legnagyobb forgalmú megállókba: Tatabánya, Tata, Gyermely, Héreg, Környe, Szárliget, Szomor, Tarján, Várgesztes, Vértessomló, Vértesszőlős, Baj, Dunaalmás, Dunaszentmiklós, Kocs, Naszály, Neszmély, Szomód, Tardos, Vértestolna. A beruházás összege: 320.820.448 Ft
A támogatás összege: 272.697.410 Ft
A Vértes Volán Zrt. által biztosított anyagi önrész a teljes beruházás 15 százaléka, amely a beruházási keretet terheli. Utastájékoztatás
A főbb átszállási pontokon GPS alapú rendszer telepítése: az autóbuszok mozgását, várható érkezési idejét – a diszpécsereken kívül - az utasok is követni tudják a nagy forgalmú megállóhelyeken. A járműveken utazók pedig kijelzőn kapnak tájékoztatást arról, hogy a menetrendhez képest milyen ütemben haladnak, illetve a csatlakozásokról is információkkal szolgál számukra a rendszer. A fizikai akadályok megszüntetése mellett a hallás- és látáskárosultak önálló közlekedése is komfortosabbá válik - a nagy forgalmú átszállóhelyeken teljes körű akadálymentesítés valósult meg vizuális- és audiovizuális eszközökkel. A Vértes Volán közösségi közlekedést fejlesztő utas tájékoztató rendszerének kiépítését fővállalkozóként a Tigra Computer- és Irodatechnikai Kft. valósította meg. A 17 éve működő magyar tulajdonú informatikai vállalatnak, mely 200 főállású munkatárssal és közel 100 főt foglalkoztató alvállalkozói háttérrel rendelkezik, ez már a harmadik sikeresen átadott projektje, mely 21. századi körülményeket teremt az utazóközönség számára és segíti a Volán gazdaságos működését. Tatabánya
Az Omega Park mögötti decentrum, tavaly júniusi átadása óta beváltotta a szakemberek reményeit, miszerint az új struktúrájú hálózat javítja a járatok kihasználtságát és az eddig kevésbé ellátott területeknek is új lehetőségeket biztosít. Előnye, hogy a menetrendet sem kell folyamatosan módosítani, könnyebben alakíthatja a város és a szolgáltató az utasok változó szokásaihoz. Tatabánya városa, Klímastratégiájában a gépjárműforgalom csökkentését tűzte ki célul. Ennek egyik eszköze a tömegközlekedés előnyben részesítése a személygépkocsik használatával szemben. Ehhez vonzóbbá kell tenni a Vértes Volán Zrt szolgáltatásait, a járatok sűrítésével, a menetrendek összehangolásával és a buszközlekedés átalakításával a változó igényekhez igazodva. Tata
A Fellner úton működő autóbusz-forduló épületét, valamint a közlekedés által érintett utat újította fel a szolgáltató (átadása tavaly júniusban történt). A korábbi épületből csak a fő tartófalak és a tető maradt meg. Új elrendezésű lett a belső tér, megújult az energiahálózat és a gépészet. Korszerű, energiatakarékos fűtési rendszerrel, hőszigetelt épület szolgálja az utazóközönséget. A régi, rozsdás fémbódé helyére új, korszerű üveg buszmegálló került. A városban mindig fontos kiemelt szempont volt a közösségi közlekedés helyzete, színvonala. Tükrözi ezt az is, hogy az autóbuszok átlagos életkora, országos viszonylatban is egyedülállóan alacsony. A fejlesztésekkel még vonzóbbá tehető Tatán is a közösségi közlekedés. Számszerűsíthető eredmények:
fejlesztéssel érintett települések száma: 20 db
a dinamikus utastájékoztatási rendszerben fejlesztett autóbuszok száma: 108 db a dinamikus utastájékoztatási rendszerrel felszerelt autóbusz megállók száma: 52 db érintett zöldterület fejlesztése: 1937 m2
Dr. Völner Pál – infrastruktúráért felelő államtitkár, NFM Dr. Simon Zoltán - igazgató, társaságokért felelős igazgatóság, MNV Zrt. Czunyiné dr. Bertalan Judit – kormánymegbízott, KEM Kormányhivatal Schmidt Csaba – polgármester, Tatabánya MJV
Horváthy Lóránt – alpolgármester, Tata
Németh Tamás – vezérigazgató, Vértes Volán Zrt.
Evrim Demirci Soranlar kereskedelmi tanácsos asszony, Török Nagykövetség Ercan Ünal vezérigazgató, Kentkart
Vertán György ügyvezető, Tigra Kft.
Balogh Attila projektvezető, Tigra Kft.
Gondolovics Miklós projektvezető, Tigra Kft.
|