Letették a jövő közlekedési alapjait

 
A Vértes Volán Zrt. Tatabánya és Tata mellett további tizennyolc megyebeli kistelepülésen tette le a jövő közösségi közlekedésének alapjait, köszönhetően az új utastájékoztató és forgalomirányítási rendszer kiépítésének.

A Vértes Volán Zrt. Tatabánya és Tata mellett további tizennyolc megyebeli kistelepülésen tette le a jövő közösségi közlekedésének alapjait, köszönhetően az új utastájékoztató és forgalomirányítási rendszer kiépítésének.

 


 

A projektzáró rendezvényen részt vett dr. Völner Pál, az infrastruktúráért felelős államtitkár is. A mintegy 320 millió forintos beruházás pályázati pénzből valósult meg. Az országban elsőként a Vértes Volánnál működnek egy rendszerben a megállóhelyi tájékoztatóoszlopok, az autóbuszok fedélzeti kijelzői és a forgalomirányítást segítő központ.

A projektzáró rendezvényre a Vértes Volán Zrt. központjából autóbusszal érkeztek a vendégek a tatabányai Árpád térre Németh Tamás, a közlekedési társaság vezérigazgatójának kíséretében. Többek között dr. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár, Czunyiné dr. Bertalan Judit kormánymegbízott, Schmidt Csaba, Tatabánya polgármestere, valamint Horváthy Lóránt Tata alpolgármestere. Mivel a rendszert török cég építette ki, így a török nagykövetség kereskedelmi tanácsosa, Ervim Demirci Soranlar asszony is részt vett az ünnepségen.

Sokan megcsodálták a totemoszlophoz hasonlító digitális menetrend tájékoztatót a buszmegállóban. A gombok nyomogatására kellemes női hang volt a válasz, és „készségesen” sorolta az autóbuszok haladását, érkezésük időpontjait, de a jól látható feliratok is sokoldalú információt nyújtanak.

Dr. Völner Pál bevezetőjében utalt arra, hogy ez a beruházás azt bizonyítja, nem öncélú korszerűsítésről van szó, hanem a köz érdekében történő fejlesztésről. A buszmegállókban található berendezések megkönnyítik az akadályoztatottak tájékozódását, valós idejű informálódását.

– A Vértes Volán markáns elképzelései előrevetítik, hogy a cég miként kívánja teljesíteni küldetését – emelte ki az államtitkár. – Pályázati támogatással, az Új Széchenyi Terv keretében már a jövőbe mutató összetett fejlesztés valósult meg.

Czunyiné dr. Bertalan Judit szerint a közösségi közlekedés jelentős állomásáról beszélhetünk, amikor tervezhetővé válik a közlekedés.

Schmidt Csaba polgármestertől hangsúlyozta, hogy a jelenlegi fejlesztéssel az elektronikus forgalomirányítás feltételei, és a fogyatékkal élő emberek igényeire is tekintettel lévő utastájékoztatási-rendszer valósult meg, illetve hatékonyabbá vált a helyi és helyközi közlekedés összehangolása.

– Tatán kiemelten alacsony az autóbuszok átlagéletkora, és erre büszkék vagyunk. Városunkban hét kiemelt forgalmi csomópontban van elhelyezve totemoszlop, de a Vértes Volán Zrt-nek köszönhetően, a fejlesztés keretében fel lett újítva a felső-tatai Fellner Jakab úti autóbusz-forduló is – mondta Horváthy Lóránt, aki még kiemelte, hogy Tatán már tervezik az  intermodális központ megépítését, amelynek köszönhetően egy helyre kerülhet a vasútállomás, valamint az autóbuszjáratok végállomása. Emellett hosszú távú tervek között szerepel, hogy elektromos buszok közlekedjenek majd a városban.

 


 


– A fejlesztésben húsz település érintett, valamint száznyolc dinamikus utastájékoztatási rendszerben fejlesztett autóbuszt és ötvenkét megállót jelent, amely 1937 négyzetméternyi zöldterület fejlesztésével járt – tudtuk meg Németh Tamás vezérigazgatótól. – A főbb átszállási pontokon GPS alapú rendszer telepítésével az autóbuszok mozgását, várható érkezési idejét az utasok is követni tudják a nagy forgalmú megállóhelyeken. A járműveken utazók pedig kijelzőn kapnak tájékoztatást arról, hogy a menetrendhez képest milyen ütemben haladnak, illetve a csatlakozásokról is információkkal szolgál számukra a rendszer – ismertette Németh Tamás.

 
 

Péntek Sándor

Valós idejű forgalomirányítási- és utastájékoztató rendszer kezdi meg működését

Nyomtatás

 
 

Az országban egyedülállóan, összetett rendszerben működik az a fejlesztés, amely lehetővé teszi az autóbuszok valós idejű forgalomirányítását. A Vértes Volán Zrt., Tatabánya, Tata, és további 18 kistelepülés együtt tette le a jövő közösségi közlekedésének alapjait, összesen 320 millió forintos beruházással.

A rendszer egy-egy eleme már működik más Volán társaságnál. A megállóhelyi totemoszlopok, az autóbuszok fedélzeti kijelzői és a forgalomirányítást segítő központ együttesen egy gyártótól (Kenkart) Komárom-Esztergom megyében áll szolgálatba elsőként az országban.

Az utastájékoztató és forgalomirányítási rendszer kiépítése a napokban fejeződött be. A rendszer eszközeinek összehangolását már „élesben”, a gyakorlatban folytatják le a szakemberek.

A KDOP-4.2.3/09-2010-0002 jelű pályázat támogatásával összetett fejlesztés valósult meg.

Kialakultak az elektronikus forgalomirányítás feltételei, modern, a fogyatékkal élő emberek igényeire is tekintettel lévő utastájékoztatási-rendszer valósult meg, illetve hatékonyabbá vált a helyi és helyközi közlekedés összehangolása. A közlekedési társaság a projekt keretében átszálló decentrumot épített Tatabányán, melyhez a város díjtalanul biztosított területet, és felújította a korábban korszerűtlensége miatt nem használt tatai Fellner úti buszfordulót.

Az elsődleges cél, hogy kiszámíthatóbb, a mai kor igényeihez sokkal inkább alkalmazkodó szolgáltatást vehessen igénybe az érintett utazóközönség. Tata és Tatabánya, valamint a hozzájuk tartozó 18 település (korábban kistérségek) közlekedése a szolgáltató megyei járatainak több mint felét teszi ki.

A települések, ahová totemoszlopok kerültek ki a legnagyobb forgalmú megállókba: Tatabánya, Tata, Gyermely, Héreg, Környe, Szárliget, Szomor, Tarján, Várgesztes, Vértessomló, Vértesszőlős, Baj, Dunaalmás, Dunaszentmiklós, Kocs, Naszály, Neszmély, Szomód, Tardos, Vértestolna.

A beruházás összege: 320.820.448 Ft
A támogatás összege: 272.697.410 Ft

A Vértes Volán Zrt. által biztosított anyagi önrész a teljes beruházás 15 százaléka, amely a beruházási keretet terheli.
 

Utastájékoztatás

A főbb átszállási pontokon GPS alapú rendszer telepítése: az autóbuszok mozgását, várható érkezési idejét – a diszpécsereken kívül - az utasok is követni tudják a nagy forgalmú megállóhelyeken. A járműveken utazók pedig kijelzőn kapnak tájékoztatást arról, hogy a menetrendhez képest milyen ütemben haladnak, illetve a csatlakozásokról is információkkal szolgál számukra a rendszer.

A fizikai akadályok megszüntetése mellett a hallás- és látáskárosultak önálló közlekedése is komfortosabbá válik - a nagy forgalmú átszállóhelyeken teljes körű akadálymentesítés valósult meg vizuális- és audiovizuális eszközökkel.

A Vértes Volán közösségi közlekedést fejlesztő utas tájékoztató rendszerének kiépítését fővállalkozóként a Tigra Computer- és Irodatechnikai Kft. valósította meg. A 17 éve működő magyar tulajdonú informatikai vállalatnak, mely 200 főállású munkatárssal és közel 100 főt foglalkoztató alvállalkozói háttérrel rendelkezik, ez már a harmadik sikeresen átadott projektje, mely 21. századi körülményeket teremt az utazóközönség számára és segíti a Volán gazdaságos működését.

Tatabánya

Az Omega Park mögötti decentrum, tavaly júniusi átadása óta beváltotta a szakemberek reményeit, miszerint az új struktúrájú hálózat javítja a járatok kihasználtságát és az eddig kevésbé ellátott területeknek is új lehetőségeket biztosít. Előnye, hogy a menetrendet sem kell folyamatosan módosítani, könnyebben alakíthatja a város és a szolgáltató az utasok változó szokásaihoz.

Tatabánya városa, Klímastratégiájában a gépjárműforgalom csökkentését tűzte ki célul. Ennek egyik eszköze a tömegközlekedés előnyben részesítése a személygépkocsik használatával szemben. Ehhez vonzóbbá kell tenni a Vértes Volán Zrt szolgáltatásait, a járatok sűrítésével, a menetrendek összehangolásával és a buszközlekedés átalakításával a változó igényekhez igazodva.

Tata

A Fellner úton működő autóbusz-forduló épületét, valamint a közlekedés által érintett utat újította fel a szolgáltató (átadása tavaly júniusban történt). A korábbi épületből csak a fő tartófalak és a tető maradt meg. Új elrendezésű lett a belső tér, megújult az energiahálózat és a gépészet. Korszerű, energiatakarékos fűtési rendszerrel, hőszigetelt épület szolgálja az utazóközönséget. A régi, rozsdás fémbódé helyére új, korszerű üveg buszmegálló került.

A városban mindig fontos kiemelt szempont volt a közösségi közlekedés helyzete, színvonala. Tükrözi ezt az is, hogy az autóbuszok átlagos életkora, országos viszonylatban is egyedülállóan alacsony. A fejlesztésekkel még vonzóbbá tehető Tatán is a közösségi közlekedés.
 

Számszerűsíthető eredmények:
fejlesztéssel érintett települések száma: 20 db

a dinamikus utastájékoztatási rendszerben fejlesztett autóbuszok száma: 108 db

a dinamikus utastájékoztatási rendszerrel felszerelt autóbusz megállók száma: 52 db

érintett zöldterület fejlesztése: 1937 m2


A projektzáró rendezvény résztvevői:

Dr. Völner Pál – infrastruktúráért felelő államtitkár, NFM

Dr. Simon Zoltán - igazgató, társaságokért felelős igazgatóság, MNV Zrt.

Czunyiné dr. Bertalan Judit – kormánymegbízott, KEM Kormányhivatal

Schmidt Csaba – polgármester, Tatabánya MJV
Horváthy Lóránt – alpolgármester, Tata
Németh Tamás – vezérigazgató, Vértes Volán Zrt.

Evrim Demirci Soranlar kereskedelmi tanácsos asszony, Török Nagykövetség

Ercan Ünal vezérigazgató, Kentkart
Vertán György ügyvezető, Tigra Kft.
Balogh Attila projektvezető, Tigra Kft.
Gondolovics Miklós projektvezető, Tigra Kft.
 
 
Új Széchenyi Terv

Új Széchenyi Terv - Egészségre nevelő és életmódformáló programok

Kiemelt partnereink

           

Sportért, a Sportolókért Alapítvány  

Decathlon


Güntner

 
Átal-ér-völgyi kerékpárút


   ÉDV Zrt.
 
Tata Város Önkormányzata
    Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzata

 

Vértesi Erdő Zrt.

 

 
Derik Hungária Kft.


Forrás Rádió